ДВАДЦЯТЬ ПРАВИЛ УСПІШНОГО
ВИХОВАТЕЛЯ
Ефективно взаємодіяти з дітьми,
реалізувати особистий потенціал, уникнути синдрому професійного вигоряння,
життєвих невдач та розчарувань допоможуть «Двадцять правил успішного
вихователя», апробовані та адаптовані до особливостей діяльності вихователя
ДНЗ. Зберігайте ці правила і час від часу повертайтеся до них, щоб черпати
наснагу для подальшої успішної діяльності.
1.
Частіше
згадуйте та проговорюйте позитивні
відгуки про себе, запишіть їх на аркуші паперу, читайте їх у хвилини
невдач, розчарувань і труднощів – вони допоможуть відновити віру в себе, а це –
запорука подолання всіх життєвих негараздів.
2.
Вправляйтеся
у вербальному й візуальному викладі творчих ідей, проговорюйте, записуйте,
замальовуйте все, що спадає на думку з проблеми, над якою розмірковуєте. Це
відкриє незнані раніше можливості творчої діяльності.
3.
Прагніть до
співробітництва з колегами, налаштовуйтеся на спільну творчу діяльність,
шукайте в досвіді кожного цінне, цікаве, корисне.
4.
За
жодних особистісних обставин і переживань не знижуйте трудову активність,
бо це звужує ваші можливості. Постійно й свідомо формуйте себе як активну,
ініціативну особистість.
5.
Пам’ятайте:
в кожному з нас закладені фізичний і духовний «реактори», які лише варто
запустити, і вони допоможуть злітати над рутиною, підніматимуть на висоту
справжньої величі, здобутої працею, наполегливістю, освіченістю та порядністю.
6.
Якщо ваше
творче натхнення спіткала криза, спробуйте «переключитися»: зустріньтеся з
друзями, відверто поговоріть з кимось, послухайте гарну музику, погуляйте на
свіжому повітрі, відвідайте церкву, займіться фізичною роботою, впорядкуйте
свої речі, виконайте комплекс фізичних вправ. І рішення прийде саме собою, ніби
«випливе» з підсвідомості, «осяє».
7.
Починайте
день з фізичної розминки на свіжому повітрі, в місці, де є хоча б кілька дерев.
Це відновить почуття єдності з природою, розуміння скороминущості всіх життєвих
негараздів, дасть заряд бадьорості та позитивно налаштує свідомість на весь
день.
8.
Вчіться
бачити себе очима дітей, намагайтеся викликати у них захоплення і бажання бути
схожими на вас.
9.
Частіше
всміхайтеся дітям і дорослим. Усмішка – це свідчення того, що вам приємно
спілкуватися, разом творити, працювати.
10. Будуйте спілкування з дітьми не «від себе», а «від них»,
тоді дитина буде в радіусі вашого педагогічного впливу, що зробить можливою
міжособистісну співтворчість.
11. Прагніть, щоб під час взаємодії діти частіше чули від вас
схвалення, похвалу, заохочення. Завдяки цьому маленькі партнери зв’язують з
вашою особистістю власні позитивні переживання,що підвищує їхню довіру до вас,
стимулює бажання спілкуватися з вами.
12. Вислуховуйте кожну дитину до кінця, не перебиваючи.
Винагорода за терпіння – мовленнєві перлинки, несподівані злети дитячої думки.
13. Уникайте у взаємодії з вихованцями штампів, стереотипних
реакцій на їхню поведінку, формальної оцінки результатів діяльності різних
дітей.
14. Прагніть подолати в собі негативні установки щодо деяких
дітей, намагайтеся помітити позитивне в кожному і постійно нагадуйте собі це, реагуючи
на їхні вчинки.
15. Постійно вдосконалюйте своє мовлення, збагачуйте його
новими образними висловами, викорінюйте слова-паразити, діалектизми.
16. Якщо трапилися неприємності, не зациклюйтеся на них, не
«прокручуйте» їх в уяві знову й знову. Проаналізуйте ситуацію, зробіть
висновки,щоб не повторювати подібних помилок у майбутньому. Якщо не вдається
заспокоїтися, влаштуйте собі маленьку радість чи зробіть приємний подарунок:
насолодіться спокоєм, розслабтеся, роздивіться навколо,щоб помітити щось таке,
чого не помічали раніше. Якщо дозволяють кошти, пройдіться по крамничках і
придбайте приємну дрібничку. Перегляньте свій гардероб, укомплектуйте його
по-новому, це допоможе відвернути увагу від важких думок, подарує приємні
хвилини оновлення. Сходіть до перукарні, в театр, кіно, музей, на виставку
тощо.
17. Якщо якийсь «внутрішній голос» постійно нашіптує, що
життя важке, праця невдячна, а здоров’я вже не те, щоб щось змінити й подолати,
відшукайте у скарбничці пам’яті приємні
моменти. Не забувайте, що ваша робота дуже важлива й значуща, бо
пов’язана з великою місією – формування Людини. Якщо до професійного
розчарування призвів конфлікт з кимось із батьків вихованців, не переносьте цю
образу на малюка, пам’ятайте, що він ні в чому не винний.
18. Сильна людина, справжній Педагог на все,що відбувається,
реагує мудро, сприймаючи подію як сигнал до усвідомленої адекватної реакції, а
не привід впадати у відчай. Тож важливо поставити перед собою дві основні мети:
стати сильним духом і навчитися бути щасливим. Людина, що дотримується таких
поглядів, позбувається неприємних думок, не очікуючи, поки вони самі полишать
її. Але не тікає від страху, подекуди може й надуманого, а намагається
зрозуміти, чого можна очікувати за найгіршого варіанту плину подій. Це буває
дуже неприємно, зате допомагає позбутися тривоги, викликаної невизначеністю,
підсвідомим страхом.
19. Шукаючи вихід з будь-якої скрутної ситуації, не втрачайте
свою гідність і не принижуйте чужу.
20. Вдумливо читайте і беріть на озброєння те, що співзвучне
вашим відчуттям, думкам, принципам. Не зупиняйтеся у своєму розвитку ні на
хвилину, бо за зупинкою чатує регрес в особистісному розвитку й професійній
діяльності.
Немає коментарів:
Дописати коментар